واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) دو تکنولوژی پیشرفته هستند که میتوانند در صنعت ساخت و ساز استفاده شوند.
AR با استفاده از دستگاههای دیداری مانند گوشیهای هوشمند، تبلتها و یا عینکهای AR، تصاویر مجازی را در محیط واقعی به نمایش میگذارد. این تکنولوژی میتواند در فرآیند طراحی ساختمان، به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شود. به عنوان مثال، مهندسان میتوانند با استفاده ازAR ، مدل سه بعدی ساختمان را در محیط واقعی بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال کنند.
AR می تواند طریقهی ساخت یک ساختمان را تغییر دهد. کارگران می توانند از هدست هایی مثل DAQRI Smart Helmet در حال کار استفاده کرده و برنامه های ساختمانی را که باید اجرا کنند به طور مداوم در دید خود داشته باشند و مواد و تجهیزات را به آسانی و بدون نیاز به نقشه های کاغذی در محل مناسب خود قرار دهند. مهم تر از همه کارگران می توانند نسبت به موقعیت و محل کار کارگران دیگر و قطعات و تجهیزات سنگین آگاهی داشته باشند. مشکلات و خطرات احتمالی که به سرعت اتفاق می افتند یا وجود تجهیزات لغزشی می توانند به طور مستقیم به هدست های کارگران فرستاده شوند و به آن ها اجازه دهند تا قبل از اینکه در معرض خطر قرار بگیرند، مشکل را حل کنند و از وجود ایمنی مطمئن شوند.
VRبه دیگر سو، یک تکنولوژی است که با استفاده از دستگاههایی مانند عینکVR ، کاربر را به یک محیط مجازی منتقل میکند. این تکنولوژی میتواند در فرآیند آموزشی و آموزش عملی مهارتهای جدید و یا در فرآیند طراحی و بازسازی ساختمان، به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شود. به عنوان مثال، مهندسان میتوانند با استفاده ازVR ، به سرعت و با دقت بیشتری نقاط قوت و ضعف طرح خود را بررسی کرده و نتیجهای دقیقتر و بهتری به دست آورند. یکی از کاربردهای هیجان انگیز تکنولوژی های VR در ساخت و ساز، امکان استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است. برخلاف واقعیت مجازیAR ، به کاربر امکان آگاهی کامل از محیطی که در آن قرار دارد را می دهد و اطلاعات جدید را اطراف او اضافه می کند.
تاریخچه
تاریخچه AR
AR از دهه 1960 میلادی با ایده های اولیه مخترعانی مانند Ivan Sutherland آغاز شد، اما تا دهه 1990 میلادی برای صنعتهای دیگر نظیر بازی های ویدئویی و طراحی صنعتی مناسب شد. در سال 1992، برنامه نویسی ARToolkit به عنوان یک ابزار منبع باز برای پردازش تصاویر در AR معرفی شد.
تاریخچه VR
تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در دهه 1960 میلادی توسط Ivan Sutherland معرفی شد، اما نیاز به تجهیزات پرسنلی بزرگ و سنگین در آن زمان باعث شد تا پذیرش کمتری در صنایع دیگر، از جمله ساخت و ساز داشته باشد. اما با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، دسترسی به تجهیزات با قابلیت های بیشتر، برنامه های کاربردی با کارایی بهتر، توانست در دهه 2010 میلادی به یکی از تکنولوژی های برجسته برای صنعت ساخت و ساز تبدیل شود.
بنابراین، میتوان گفت که هر دو فناوری AR و VR در دهههای 1960 تا 1990 میلادی شکل گرفتند، اما تا دهه 2010 میلادی برای صنعت ساخت و ساز به مرحله بالاتری نرسیدند.
معایب این فناوری ها
معایب :AR
- هنوز به صورت کامل در صنعت ساخت و ساز پذیرفته نشده است و برای کاربران، مانند مهندسین و مجریان ساختمانی، هزینه و تکنولوژی پیشرفته ای را میطلبد.
- وابستگی به دستگاههای دقیق و حساس به منظور شناسایی محتوای AR مانند تلفن همراه و یا عینک AR.
- نیاز به موقعیت و شرایط مناسب برای استفاده از AR مانند نور و نوع سطح است که تاثیرگذار بر روی دقت و کارایی آن میباشد.
معایب :VR
- هزینه بالای سرمایهگذاری در تجهیزات و تکنولوژی VR مانند کامپیوترهای قدرتمند، هدستVR، دسته های تحریک و سایر تجهیزات مربوطه.
- محدودیتهای فیزیکی در استفاده از VR مانند فضای محدود، کاهش حساسیت و واقعیت، وجود سیمها و کابلها که به عنوان یک عامل محدودکننده در آزادی حرکت کاربر در فضای ساختمانی مطرح میشود.
- نیاز به تمرین و آموزش مناسب برای استفاده کاربران از تجهیزات VR و ایجاد تجربه واقعی برای آنها.
به طور کلی، معایب هر یک از AR و VR در صنعت ساخت و ساز مرتبط با هزینهها، تکنولوژی، محدودیتهای فیزیکی و نحوه نگرش به این فناوری هاست.
مزایا
استفاده از فناوریهای AR و VR در صنعت ساخت و ساز، مزایای زیادی دارد. در زیر، به برخی از مزایای این دو فناوری در صنعت ساخت و ساز اشاره میکنیم:
مزایای AR:
- به کاربران امکان مشاهده واقعیت افزوده از طریق تلفنهای همراه و دیگر دستگاهها را میدهد که از دقت و کارایی بالاتری نسبت به نقشههای سه بعدی رایج استفاده میکند.
- با استفاده از AR، امکان برقراری ارتباط و هماهنگی بین تیمهای ساختمانی و مهندسان برای اجرای پروژههای ساختمانی را فراهم میکند.
- به کاربران امکان مشاهده تصاویر و مدلهای سه بعدی ساختمان قبل از ساخت آنها را میدهد که میتواند در برنامهریزی و طراحی بهبود بخشد.
مزایای VR:
- امکان دسترسی به تجربهای واقعی از ساختمان در مراحل طراحی و برنامهریزی را فراهم میکند و این امر میتواند ایرادات و مشکلات طراحی را شناسایی کرده و آنها را رفع کند.
- به کاربران امکان تجربه و آموزش در محیطهای خطرناک و ناأمن، مانند آموزش برای کار در ارتفاع و یا آتشسوزی، را میدهد.
- امکان افزایش همکاری و هماهنگی تیمهای ساختمانی در محیطهای مجازی و بهبود ارتباط بین آنها را فراهم میکند.
به طور کلی، فناوریهای AR و VR میتوانند بهبود کارایی، دقت، تعامل و آرامش را در صنعت ساخت و ساز ایجاد کنند.
شرکت های موفق در حوزه AR و VR
در زمینه فناوریهای AR و VR در صنعت ساخت و ساز، چندین شرکت برجسته و موفق در جهان وجود دارند که در زیر به برخی از آنها و آدرس وب سایت آنها اشاره شده است:
- Trimble: https://www.trimble.com/
- Autodesk: https://www.autodesk.com/
- Unity Technologies: https://unity.com/
- IrisVR: https://irisvr.com/
- Magic Leap: https://www.magicleap.com/
- HTC Vive: https://www.vive.com/
- Oculus VR: https://www.oculus.com/
- Daqri: https://daqri.com/
- HoloBuilder: https://www.holobuilder.com/
- HoloLens: https://www.microsoft.com/en-us/hololens